Program je určen dětem a mládeži ve věku 9–15 let s obtížemi v komunikaci s vrstevníky, v oblasti řešení náročných situací nebo práce s emocemi, se sníženou resiliencí (odolností), případně s projevy rizikového chování v oblasti závislostí (experimenty s návykovými látkami, nadměrné užívání obrazovek). Program je určen také pro zákonné zástupce dětí a dospívajících.
Cíl programu
Cílem je podpořit děti a dospívající, kteří mohou být ohroženi rizikovým chováním ve zdravém psychosociálním rozvoji, a tak rizikové chování omezovat a zabránit přechodu do závažnějších forem.
Skupina nabízí svým účastníkům prostor pro osobní rozvoj, trénink různých sociálních a komunikačních dovedností v bezpečném prostředí.
Skupina umožňuje:
- naučit se zvládat náročné situace,
- poznat se a porozumět sám sobě,
- lépe vycházet s druhými,
- posílit sebevědomí,
- zažít pocit přijetí ve skupině vrstevníků
- a vytváří bezpečný prostor pro sdílení.
Program je poskytován po dobu zhruba 6 měsíců.
Samotná růstová skupina se sestává z 15 setkání, vždy v délce 90 minut. Setkání se odehrávají v domluvený čas v odpoledních hodinách ve frekvenci 1×14 dní. Variantou je i setkávání 1x týdně, což zejména ve školním prostřední lépe odpovídá rozvržení školního roku. Konkrétní frekvence setkávání je škole a zákonným zástupcům sdělena s předstihem a je ošetřena smluvně.
Setkání jsou strukturována za pomoci různých her a zážitkových aktivit, individuální či skupinové práce. Prostor je věnován jak bezpečí a vztahům ve skupině, tak zakázkám jednotlivých členů skupiny. Pracuje se s využitím metodiky SPARK resilience, která je doplněna o další aktivity.
Metodika SPARK resilience je ucelený program zaměřený na podporu odolnosti dětí, a spojuje v sobě prvky pozitivní psychologie, všímavosti (mindfulness) a kognitivně behaviorální terapie. Její efektivita byla vědecky ověřena. Více k této metodice zde:
Součástí programu mohou být také setkání se zákonnými zástupci a klienty formou tripartity, cílem je společně se podívat na práci a rozvoj dítěte, nejde o rodinnou terapii.
Kdo skupinu vede
Skupinu vedou vždy dvě lektorky / lektoři. Požadavky na jejich vzdělání jsou následující:
- vysokoškolské vzdělání v oblasti práce s lidmi (psychologie, pedagogika, sociální práce aj.) nejméně na úrovni Bc.,
- alespoň započatý sebezkušenostní výcvik (nejméně 100 hodin sebezkušenosti),
- nejméně 2 roky praxe ve vedení skupin a přímé práci s dětmi v oblasti prevence.
Lektorky a lektoři se řídím etickým kodexem Centra primární prevence a pracují pod supervizí.
Jak vstoupit do skupiny
Program obvykle probíhá v prostorách školy. Rodič – zákonný zástupce dostane informaci od školy (škola také může přímo být objednatelem služby) a v případě zájmu o zapojení svého dítěte do programu dítě přihlásí u kontaktní osoby školy (obvykle školní metodik/metodička prevence).
Lektorky na základě přihlášek navrhnou složení skupiny a informují zájemce (zákonného zástupce i dítě) o jejich účasti či neúčasti. Klienti přijatí do programu a jejich zákonní zástupci poté podepisují smlouvu o poskytování služby. Lektorky mají právo účast některého klienta na skupině odmítnout s ohledem na složení skupiny, zejména s ohledem na věkovou kompatibilitu klientů (např. skupina dětí v 6.-8. ročníku ZŠ) a jejich zakázek.
Skupina je uzavřená od 4. setkání. Na 1.-3. setkání tedy ještě mohou přijít zájemci, kteří se původně do skupiny nedostali.
Účast na skupině je zpoplatněna. Součástí konkrétní dohody s objednatelem je to, kdo účast dítěte ve skupině hradí (škola, zákonní zástupci). Cenu služby naleznete v ceníku.
Podrobné informace o programu naleznete zde.